کارت گرافیک های کامپیوتر که بخش عمده ای از هزینه یک سیستم کامپیوتری را در بر میگیرد، آیا تنها با این فرمول که هرچه ییشتر هزینه کنیم بهتر نتیجه میگیریم جواب میدهد ؟! در این مقاله تلاش شده تا با نگاهی سریع به خانواده گرافیک ها، به صورت خلاصه و روان، هدف تولید هر سری را به شما معرفی کنیم تا در آشفته بازار سخت افزار بتوانید انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید با اِلفار همراه باشید.
دو غول تولید کننده پردازنده های گرافیکی اِن ویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD) میباشند.
این دو شرکت بنا بر استفاده های کاربران سری های متفاوتی از انواع کارت گرافیک را روانه بازار میکنند که در نگاهی سریع به نوع استفاده کاربران با این سری کارت گرافیک ها میپردازیم : گرافیک های این دو شرکت از لحاظ معماری ساختاری تفاوت هایی دارند که در عملکرد تاثیر زیادی میگذارند .
یکی از این تفاوت ها، هسته کارت گرافیک ها است که در AMD به نام Stream processors و در انویدیا به نام Cuda است .
این تفاوت ساختار باعث شده که برخی نرمافزار های تخصصی فقط با یکی از این هسته ها را پشتیبانی کنند یا در بعضی نرم افزار ها، در بخشی عملکرد قوی ارائه دهد و در بخشی دیگر از آن ضعیف تر باشد. پس هر سری از گرافیک ها با توجه به کاربری خاصی تولید شده اند باید متناسب با کاربری ما انتخاب شوند .در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار میدهیم ؛
کاربری مهندسی و معماری رندرینگ :
کارت گرافیک مناسب در محیط نرم افزار های سه بعدی مثل 3dmax , Revit , Solidwork , Etabs و … گرافیک های رادئون پروسلاطین بلامنازع درمحیط کارمخصوص نرم افزارهای حرفه ای با احجام ومحاسبات فوق سنگین هستند.
رادئون پرو ها با طراحی فوق العاده زیبا و مینیمال و البته رنگی متفاوت گاها تا 5 برابر کوادروی هم رده در محیط تری دی بازدهی دارند .
حدودا مدتی پیش یکی از شرکت ها مطرح مشکل شدیدی در ویوپورت Cad , Catia در مدل سازی هایشان داشتند که با هر گرافیک و سی پی یو نتونسته بودن مشکلشون را حل ککند حتی بهشون دوال زئون با دوال کوادرو داده بودند که خلاصه با مراجعه به دفتر شرکت مشکل را به راحتی با Radeon pro حل کردیم . جوری ک در ویوپورت Cad , Catia تقریبا پرواز میکردند .
اما رادئون پرو ها همانقدر که غولی در محیط های نرم افزاری هستند همانقدر در نرم افزارهای Game base مانند: لومیون و تویین موشن و یونیتی و … اگر نرم افزاری برپایه Opengl و Opencl دارید بی شک Radeon pro برای آن ساخته شده است .
کارت گرافیک مناسب در نرم افزار های محاسباتی مثل Ansys , Catua , Solidworks , Inventor و … گرافیک های کوادرو تنها را حل شماست
کاربری گرافیکی و گیمینگ :
بریم سراغ قسمت جذاب کارت های گرافیکی مناسب بازی و اینکه توجه به چه مقادیری اهمیت بالاتری دارد اولین قدم قلب تپنده هر کارت گرافیکی پردازنده آن است که پیشنهاد ما به روزتر بودن این پردازنده میباشد به عنوان مثال بین کارت گرافیک 3050 و 1660 پیشنهاد ما به شما 3050 میباشد به چند دلیل جدیدتر و به روز بودن فناوری در چیپست استفاده شده و هچنین خنک تر و بهینه تر میباشند بودن .
مدل کارت گرافیک |
|
|
تعداد هسته | 1408 هسته کودا | 2304 هسته کودا |
فرکانس پایه | 1500 مگاهرتز | 1545 گیگاهرتز |
فرکانس بوست | 1770 مگاهرتز | 1740 گیگاهرتز |
توان پردازشی | 4.6 ترافلاپس | 8 ترافلاپس |
نوع حافظه | GDDR6 | GDDR6 |
هستههای کودا چه تاثیری در بازدهی میگذارند؟
در میان تنظیمات مختلف گرافیکی و تکنولوژیهای رندرینگ، آنهایی که نیاز به پردازش چندین دستور به صورت همزمان دارند، بیشترین بهره را از هستههای کودا خواهند برد. نورها و سایهها، فیزیکِ بازی، و تکنیکهای نرم کردن لبههای اشیا از جمله این موارد هستند.
برییم سراغ کارت های گرافیکی شرکت AMD که جالبه بدونید در کنسول ها اکس باکس و پلی استیشن 4 از این مدل گرافیک استفاده شده است معمولا به این صورت میباشد که گرافیک های ان ویدیا در کارهای محاسباتی عملکرد بهتری دارند و گرافیک های شرکت AMD برای کارهای گرافیکی و بازی ها.
مدل کارت گرافیک |
|
![]() |
|
ریزمعماری | RDNA 1 | RDNA2 | RDNA 3 |
تعداد هسته | 2304 | 2048 | 4096 |
فرکانس پایه | 1130 مگاهرتز | 1968 مگاهرتز | – |
فرکانس بوست | 1375 مگاهرتز | 2589 مگاهرتز | – |
نوع حافظه | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 |
در ریز معماری های گفنه شده RDNA3 تقریبا %50 عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل گزارش شده است . و همچنین خرید نسل جدیدتر گرافیک بین دو گرافیک هم رنج قیمت همیشه مدنظرتان باشد .
هستههای استریم چه تاثیری در بازدهی میگذارند؟
ایامدی (AMD) تکنولوژی مشابهی با هستههای کودای انویدیا دارد: پردازندههای استریم (Stream Processors). این دو تکنولوژی نامهای متفاوتی دارند، از معماری متفاوتی نیز بهره میبرند، اما پایه و اساس کار آنها در حقیقت یکی است! میتوان گفت که انویدیا بهتر توانسته هستههای پردازندهی خود را بهینه کند، اما این طور نیست که تفاوت فاحشی بین هستههای کودا و استریم وجود داشته باشد. هر دو تکنولوژی توانستهاند به خوبی از پس پردازش دستوراتِ موازی و تقویت گرافیک بازیها بربیاییند.